söndag 10 september 2017

Med sina läppars svalka

Med sina läppars svalka (2014) av Theodor Kallifatides  är endast andra boken jag läst av honom. Jag har tidigare läst Vänner och älskare, Det är rätt längesen jag läste den, så jag minns bara handlingen i stora drag. När jag bloggade om den satte jag betyget 4. Nu sätter jag inte betyg på det jag läser längre.  Men det är Med sina läppars svalka som detta inlägg ska handla om. I denna roman har Kallifatides fått med Greklands hela nutidshistoria. Man får följa Elena som är född 1932, från att hon är en liten flicka i en liten by i Grekland till det att hon är gammal och har bott en längre tid i Sverige. Hon beskrivs som en mycket vacker kvinna och hennes skönhet  väcker mångas känslor. Hennes liv är händelserikt och rätt sorgligt. Som mycket ung gifter hon sig med sin lärare Giannis. Det blir ett långt äktenskap, de flyr några år till Australien, där Elena startar företag, en skönhetssalong, tillsammans med en väninna. När företaget börjar gå sämre och förhållanden blivit bättre i Grekland återvänder de. Senare när Grekland är på väg att bli en diktatur flyr de till Europa och väljer som många andra Sverige som sitt nya hemland. De hamnar i Viskafors där de arbetar på gummifabriken. Det är ett hårt slit som tär på dem. Giannis engagerar sig i facket och Elena börjar måla Ikoner. 
Parallellt med Elenas livshistoria får man läsa om det som händer i nutid, då Elenas dotter Maria genomgår en skilsmässa och det stöd hon får från Elena.
Jag tycker alltid det är lite jobbigt med två tidsperspektiv, men jag har börjat vänja mig då många författare skriver på det sättet. I det här fallet gjorde tidsperspektivet att man inte rörde till det i alla fall.
 Kallifatides kan sin grekiska historia, han kan hur greker tänker och fungerar och han får in det på ett bra sätt. Det blir en hel del fakta emellanåt. Han tycker också om att lägga in en hel del erotik i sina romaner, det fungerar men jag är ändå glad att inte alla författare skriver på det sättet. Jag kände under läsningens gång att boken var lång, jag läste inte vidare för att den var spännande utan mer för att boken skulle läsas ut. så det blir inte ett toppbetyg, men som sagt jag sätter inte betyg på det jag läser längre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar