måndag 30 maj 2016

Öppnas i händelse av min död


Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty (2015)har blivit en storsäljare världen över, och  som jag förstått det så kommer den att filmatiseras.
Jag blev nyfiken på boken så fort jag hörde talas om den.(Även om det dröjde en tid innan jag läste den) Det är ett lockande koncept, det här med det hemliga oöppnade brevet som man redan vet innan man börjat läsa, kommer ge berättelsen en spänning. Var den då den bladvändaren som jag trodde den skulle vara? Jo då jag läste ut den snabbt för jag ville veta hur det skulle gå. Visserligen gissade jag mig till en del av händelserna i förväg, blir alltid lite irriterad när handlingen är så förutsägbar, samtidigt så hade jag ju inte gissat mig till allt.

"Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever…"


I början av läsningen var det lite jobbigt med så många personer som presenteras för mig som läsare. Det är tre familjer och en hel del av deras kontakter med i handlingen. Blev tvungen och skriva upp alla namn för att bringa lite ordning, och det problemet löste sig snabbt. Det mesta av handlingen utspelas på en liten ort i Australien, det är höst och man ska snart fira Påsk (känns avigt!) Antar att Moriarty väljer påsken för att temat är skuld och försoning. Berlinmurens uppbyggnad och fall är också med i handlingen gissar att det också är symbolik i det, men det känns lite vagare och jag hade lite svårare o förstå varför det är med.
Cecilia Fitzpatrick är en gift och mycket social trebarnsmor och duktig Tupperwaresäljare. Hennes man är på resa då hon hittar brevet med skriften "Öppnas i händelse av min död". Cecilia märker att när hon talar om för sin man John-Paul att hon har hittat detta brev,genom en slump när hon välte några kontorslådor på vinden, blir han orolig och beter sig konstigt. Cecilia kan inte släppa tanken på att få veta brevets innehåll.... Och ja hon öppnar naturligtvis brevet, som i inledningen av boken liknas vid Pandoras ask. Efter att läst brevet är det mycket som gör att livet tar en annan vändning. 
Om du inte redan läst Öppnas i händelse av min död så kan jag helt klart rekommendera den. Den är mycket tankeväckande, men läs inte de sista sidorna förrän du har kommit dit. Det är väl en regel att man aldrig bör göra det, en regel jag inte alltid hållit på..... Men efter att nu läst ett par böcker där man definitivt inte bör göra det så förstår jag att detta måste jag sluta med. Jag gjorde det inte i dessa böcker(som väl var) men har gjort det många gånger förr.


Andra som bloggat om boken:

booksessed

bokblomma

med näsan i en bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar