torsdag 18 februari 2016

60 år sedan Ted Gärdestad föddes

Det är idag 60 år sen Ted Gärdestad föddes han blev bara 41 år, då han avslutade sitt eget liv 1997. Jag lyssnade mycket på hans musik som tonåring, han var en av mina idoler sen blev han väl ett tag en artist som alla andra för mig. Jag började återupptäcka Ted igen och särskilt låttexterna för kanske10-15 år sen. Texterna skrevs av brodern Kenneth och musiken av Ted, det samarbetet var absolut en del av framgången. 2005 kom Kenneth Gärdestad, tillsammans med Keijo Liimatainen ut med boken som har samma titel som den låt han troligen är mest förknippad med: Jag vill ha en egen måne - boken om Ted Gärdestad. Jag läste den och har den i bokhyllan, men det är ju nu så pass längesen att jag blir väldigt sugen på att läsa om den. Jag vill ha en egen måne verkar vara svår att få tag i. Den fanns inte på bokbörsen när jag kollade men den bör ju finnas på en del bibliotek. Idag uppmärksammas Ted på olika sätt bland annat med ett program om honom på Svt-play, men man kan också se det i tv 1 på söndag kväll.

2 kommentarer: