fredag 3 april 2015

Mellan rött och svart


Mellan rött och svart (2013) är den tredje delen i Jan Guillous serie om 1900-talet-Det stora århundradet. Denna del utspelar sig mellan 1918-1939. Det är alltså de år som kallas mellankrigstiden. Jag vet inte varför jag dröjt med att läsa denna del det är ju ungefär ett och ett halv år sen den kom. Jag skall nu efter denna direkt läsa den fjärde boken i serien  Att inte vilja se.
Denna del utspelar sig i Berlin och i Saltsjöbaden. Bröderna Oscar och Sverre bor i Berlin och brodern Lauritz har bosatt sig i Stockholm, närmare bestämt då i Wallenbergs skapelse Saltsjöbaden. Lauritz och Oscar har bildat familj och dessa barn lär man ju som läsare få följa mer framöver. Eftersom Oscars fru Christa har judisk påbrå så flyttar även de senare till Saltsjöbaden, för att inte hon och deras barn ska klassas som judar.
Det är en hel del jag lär mig av att läsa Jan Guillous böcker i den här får jag en rätt bra inblick i hur andra världskriget startade och jag hade ingen aning om den inflation som Tyskland hade under denna tid innan krigsutbrottet. Om Saltsjöbaden hade jag också dålig koll. Det är ju lite av lärobok när Jan Gulilou skriver, men jag gillar det trots allt. Naturligtvis så befinner sig bröderna i kretsen av kända personer från tiden som exempelvis Bertolt Brecht och Alfred Döblin. Kanske lite konstigt men som sagt man lär sig en del av just detta sätt att skriva. Det är skönlitterärt men ändå mycket fakta. Nu är jag nyfiken på nästa bok och säkert kommer jag att fortsätta läsa serien och fortsatt lära mig en hel del om 1900-talets historia som jag inte kände till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar