söndag 2 november 2014

En Herrgårdssägen - Berättad av Marcus Ivarsson


Selma Lagerlöfs En Herrgårdssägen berättad av Marcus Ivarsson (2013) är något så ovanligt som en seriebok eller ska man kanske kalla det en serieberättelse.
Jag har tidigare läst En Herrgårdssägen som Lättläst av Johan Werkmäster, men inte originalet. Jag har i stort sett inte läst serier sen jag var tonåring, så jag var lite skeptisk när jag började läsa. Felet jag gjorde först var att jag mest läste texten och inte tittade så mycket på bilderna. När jag väl började studera bilderna blev det mer till en helhet, vilket naturligtvis är syftet. Bilderna är gråbeige, känns lite tråkigt, men det kanske skulle blivit konstigt med färg.
Marcus Ivarsson har skrivit ett långt efterord där han talar om varför han fick idén att göra En Herrgårdssägen i seriens form och hur tankarna gick under skapandet. Enligt Wikipedia tog det fyra år från tanke till färdig bok.


Två utdrag ur baksidetexten:

"En Herrgårdssägen publicerades ursprungligen 1899, och är en historia med flera bottnar om kärlek, uppoffring, galenskap med övernaturliga inslag. Herremannen Hede väljer att klä sig i vanliga bondekläder och ägna sig åt gårdshandel för att rädda gården Munkhyttan, vilket han lyckas med, men blir galen på kuppen. Det hela påminner om Selma Lagerlöfs egen kamp för att behålla Mårbacka. Kreativitet och konstnärskap är teman i boken. I ena stunden är Hedes fiolspelande en ren besatthet, som ett drogberoende, för honom, å andra sidan hjälper fiolen honom att minnas, rannsaka sig själv och sin sinnessjukdom, och till slut tillfriskna." 

"Marcus Ivarsson skriver i sitt efterord: "Det är på många sätt en fantastisk berättelse och genom att ta en existerande text och omarbeta den har jag fått kliva in i Selma Lagerlöfs värld ytterligare. Min förhoppning är att jag kan inspirera till läsning av originaltexten bland de som inte redan läst den. En positiv effekt vore att introducera människor till Selma Lagerlöfs författarskap." 

Borde nog läsa originaltexten framöver också, Marcus Ivarsson rekommenderar ju det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar