onsdag 23 april 2014

Liv i överflöd



Liv i överflöd (2011) av Kristina Appelqvist läste jag nu i Påsk, så det var första gången som jag läste en Påskdeckare eller så kallad Påskekrim. Kristinas deckare utspelar sig i Skövde, närmare bestämt på Västgöta universitet där. Detta universitet finns inte i verkligheten, men Skövde har en Högskola där författaren tidigare har arbetat. Eftersom jag tidigare läst Den svarta löparen och Den som törstar,  båda  i samma serie så var ju persongalleriet välkänt och jag visste även vad jag kunde förvänta mig för typ av mordgåta och ja som ni förstår så gillar jag det. Vill nu även läsa De blå damerna som står i min hylla.
Kristina är annars just nu aktuell med en ny bok, Minns mig som en ängel, där hon har ett nytt persongalleri men hon har ändå inte övergett Västgöta universitet och Skövde som spelplats. Kommer naturligtvis även läsa den serien framöver.
Kristina säger själv att :
"En av mina inspirationskällor är Caroline Graham som skrivit böckerna om kommissarie Barnaby som sedan blev den populära tv-serien Morden i Midsomer."

Det skulle alltså kunna bli en tv-serie "Morden i Skövde" eller "Morden på Västgöta universitet"  :)

I vilket fall som helst så  gillar man den typ av mordgåtor som är i Morden i Midsomer så gillar man Kristinas böckerI recensionerna blir det omdömen som "snygg må bra deckare" och "välskriven och småtrevlig
Det är bara att instämma och  jag tillägger att det var en utmärkt påskdeckare.  Men som alltid har jag svårt att fundera ut vem som är mördaren, men jag hade mina aningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar