fredag 14 mars 2014

Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga


Mitt eget lilla tema för 2014 innebär att jag sätter lite extra fokus på 
Selma Lagerlöf under året. Jag har börjat med att läsa hennes debutroman Gösta Berlings saga (1891). Frågan är om det är en roman. Vivi Edström skriver i sin bok, Selma Lagerlöf, (1991) att det är en fabel. Jag kallar det skröna eller möjligen skrönor, då det ibland känns som det är flera berättelser i ett. 

Utdrag från Wikipedia:

"Gösta Berlings saga är en av svensk litteraturs största klassiker – en rik och fantastisk skröna om kavaljererna och livet i Värmland på 1800-talet Den bröt mot dåvarande stilideal som förespråkade realistisk saklighet. Boken fick ett blandat mottagande av kritikerkåren."

Det har varit väldigt intressant att läsa denna klassiker av Selma, men eftersom jag egentligen helst vill att det jag läser är mer realistiskt så upplevde jag läsningen seg, åtminstone delar av boken. Jag läste den i små avsnitt och då funkade det bra. Allt man läser ska ju kanske inte vara lättläst, och lättsmällt.   Selma skriver underbara målande naturskildringar och bara dessa blir sagor i berättelsen. Detta känner jag igen från annat jag läst av henne, och jag tycker om det.



1 kommentar: