onsdag 28 augusti 2013

Smakernas återkomst






"Den hemlige kockens kokbok " SMAKERNAS ÅTERKOMST -När maten följer årstiderna. Mats- Erik Nilsson 2011. 

Första kapitlet heter Ingen sparris i november. I detta kapitel ger Mats-Eric en mycket bra historisk överblick över mathållningen i Sverige, man får veta hur och när olika råvaror började införas, odlas och konsumeras. Sedan beskrivs olika råvaror i tur och ordning illustrerade med fina foton på helsidor samt tips om hur just den råvaran kan tillagas och avnjutas och vad som passar till. Vilken årstid som är rätt tid för varje beskriven råvara framgår också tydligt. 
Som alltid tycker jag om Mats-Eric Nilssons böcker och jag kommer att använda mig av flera av hans "tips". Det märks att han brinner för den journalistiska gärning han han håller på med, att sätta ljuset på vad det är vi äter och att berätta om de fusk och genvägar som görs inom livsmedelsindustrin. Han gör detta för att försöka få livsmedelsbranschen att förbättras. Genom sin första bok Den hemlige kocken - Det okända fusket med maten på din tallrik lyckades han riktigt bra och det har blivit en hel folkrörelse av konsumenter som försöker inhandla mat som är så äkta som mjöligt. Konsumentkraften är stark och många företag har börjat tänka om. Det har även kommit en märkning  "Äkta Vara." 
Här är mitt inlägg om hans tidigare bok  Äkta vara- Guiden till oförfalskad mat.
Mats-Eric Nilsson är ju just nu aktuell med boken Saltad nota - om matfusket - från gatukök till gourmetkrog  där han granskar restaurangbranschen. Jag  har påbörjat läsning av den, och det inlägget kommer snart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar