söndag 9 december 2012

Älvor troll och talande träd - Folktro om svensk natur


Folklivsforskaren Ebbe Schön har skrivit många böcker. De böckerna av honom som är mest aktuellt att läsa just nu är väl de som handlar om tomtar t ex. Vår svenska tomte. Nu har jag istället läst Älvor troll och talande träd - Folktro om svensk natur.

Från baksidetexten:
"För våra förfäder var det övernaturliga ständigt närvarande i landskapet. Där fanns förutom allehanda naturväsen även magiska djur och växter. kloka gubbar och gummor ansågs kunna bota de flesta sjukdomar med medikamenter som björngalla och avkok på stensöta och vändelrot"

Roande läsning kan man väl kalla det. Det är en faktaspäckad bok och det går knappast att lära in sig alla detaljer. Jag småler ibland över vissa saker  jag läser för en del känner man ju till, annat blir jag väldigt förvånad över. Jag visste t ex inte att det i Sverige betydde otur att möta en ekorre medans det i Norge tvärtom betydde tur. Däremot känner jag ju väl till att om svalor flyger högt skall det bli fint väder men om de flyger lågt kommer det att bli regn.

Boken är rikt illustrerad med bilder av flera konstnärer bl a John Bauer och Einar Norelius.

Ebbe Schön har också kommit ut med en självbiografisk bok: Fotspår på röd granit Glimtar från min vandring i tiden 
Tror att den är läsvärd, men titeln finns inte på biblioteken,(de bibliotek jag brukar låna på ) jag undrar varför.




Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar