tisdag 30 oktober 2012

Ett Oskrivet blad



Marie Hermanson tillhör mina favoritförfattare därför att hon skriver lite udda berättelser, inte riktigt som skrönor, men ändå något åt det hållet. De böcker jag tidigare har läst av  henne är Musselstranden, Värddjuret och Svampkungens son, och jag har funnit stort nöje i att läsa dem.
Ett oskrivet blad  tyckte jag var väldigt bra.  Den var spännande som en thriller att läsa, och jag var tvungen att läsa ut den fastän klockan gick mot midnatt. 
Marie har ju skrivit fler böcker bland annat  Himmelsdalen som kom ut i år. Jag får nog sätta upp den på min läslista. Den gick som radioföljetong i somras, men jag följde inte den där.

Om Ett oskrivet blad:
"Huvudpersonerna heter Reine och Angela, och de är två udda människor utan stora förhoppningar på livet. Men de finner varandra och försiktigt börjar de bygga upp en tillvaro tillsammans. De flyttar ihop, gifter sig och när de får en pojke tycks det Reine att han vunnit själva storvinsten. Men lyckan vänder. Det visar sig att pojken lider av en svår sjukdom och när Reine gör ett desperat försök att skaffa pengar till en dyrbar behandling utomlands hamnar han i ett händelseförlopp som han snart inte kan kontrollera. Och hans förhållande till Angela förändras, han blir rädd. Vem är hon egentligen bakom sitt orörliga ansikte och vad har hon varit med om i sitt tidigare liv?"

Har du inte läst något av Marie Hermanson så tycker jag att du skall göra det.


Betyg  5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar