torsdag 14 juni 2012

Bricken på Svartvik


Andra delen i Vibeke Olssons romanserie om Bricken, heter Bricken på Svartvik.  Utgiven 2010
Denna del tyckte jag var mycket bra. Ville snabbt läsa den för att se hur det går för Bricken.
Jag har läst att en del andra bokbloggare och recensenter tyckt att författaren upprepar sig, samma händelse skrivs det om flera gånger. Ja så är det, det  finns upprepningar både i första boken i serien ,  och nu i andra boken med saker som hänt i första boken. Detta kan ge böckerna lite minus men jag sätter ändå högsta betyg på denna andra del då jag var helt fängslad då jag läste och hade svårt för att lägga ifrån mig boken. Bricken är i denna del 14 år och utsätts för en hel del prövningar, hon förlorar en av sina föräldrar och blir kär men mer vill jag inte avslöja. Vibeke Olsson visar verkligen att hon har läst på om tiden och miljön hon skriver om. Det är många dialektala ord och uttryck med i böckerna men man hänger bra med i det.  Jag skall nu läsa den tredje delen om Bricken som heter Sågspån och eld.


Betyg 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar