onsdag 9 oktober 2019

H.C Andersen, tips om läsning

Jag hade redan läst en hel del om H.C. Andersen så innan jag åkte till Odense och H.C. Andersenmuséet  nu i somras så läste jag igenom min gamla sagobok De bästa sagorna, Blå serien, tryckt 1965. Gissningsvis har jag fått den när den kom ut eller något år därefter. Började också läsa Resa i det blå av Stig Dalager, men även om den anses vara en av de bästa biografier om Andersen så har jag bara kommit halvvägs.



Får se om jag tar tag i den igen. Köpte också en dvd, Hans Christian Andersen Sagan om mitt liv, originaltitel - My life is a fairy tale. En film på hela 2 tim och 45 min.
Märkte dock att allt inte helt stämde med fakta som fanns på museét. Men den var intressant och lite kul att se trots det.

För ca 10 år sen läste jag Skomakarpojken från Odense (1955) av Jeanna Otterdahl och efter det H.C Andersen och Djävulens advokat (2005) av Olov Svedelid. Båda dessa böcker går att få tag på Bokborsen.se. Man kan även köpa Svedelids bok som E-bok på Bokus eller Adlibris. Filmen kan vara lite svårare att få tag på. Själv köpte jag den på bokbörsen som trots namnet även har filmer. Tyvärr ser jag inget ex. där just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar