onsdag 18 juli 2018

Fyrmästaren

Fyrmästaren (2017) av Anna Ihrén är del fyra i serien Morden på Smögen. Det är poliserna DennisWilhelmsson och Sandra Haraldsson som är poliser och hjältar i denna serie. Efter att läst de tidigare böckerna i serien så har jag lärt känna karaktärerna.

"På Hållös vandrarhem bor Karl Ström, analytiker inom polisen, som planerat in några dagars lugn och ro för att avsluta ett pågående uppdrag. Men efter en promenad till den berömda marmorbassängen rapporterar han i stället till polisen att han hittat en död kvinna i det kalla vattnet. Det visar sig vara den amerikanska ambassadörens dotter, Tricia Andersen, och den stundande utredningen får enorm uppmärksamhet, inte minst från Vita huset."


Nu är det ett tag sen jag läste de andra delarna i denna serie men jag undrar om jag inte ändå tyckt bäst om just Fyrmästaren. Den är både spännande och lättläst.
Dennis och Sandra får åka till Stockholm och göra intervju med Tricias föräldrar på den Amerikanska ambassaden. Även Säpo blir naturligtvis involverade och tar efter ett tag över spaningarna. Men både Dennis och Sandra och deras chef Camilla Stålberg fortsätter ändå med utredningen på varsitt håll.
Alla böckerna i serien har en sidoberättelse från historisk tid. Det är de berättelserna titlarna anspelar på. I denna del handlar sidoberättelsen om Fyrmästarlivet på Hållö. En  mycket känd trubadur - ja jag avslöjar faktiskt att Evert Taube är med i lite i handlingen.
 Anna har efter Fyrmästaren kommit ut med en första del i  en serie hon kallar Jubileums-serien, titeln på den är Nattvakten. Där är handlingen förlagd till bland annat Göteborg och syftar på det kommande 400-års jubileet för staden. Jag har redan läst positiva recensioner om den. Kommer naturligtvis att läsa även den och Annas kommande utgivning framöver.

1 kommentar: