söndag 9 april 2017

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie (på svenska 2008) är en ungdomsbok som enligt baksidetexten är hysteriskt rolig och hjärtskärande sorglig. Sherman Alexie är författare och ståupp-komiker och berättelsen bygger på hans egna upplevelser.
Mer från baksidetexten:
"Junior är den nördigaste indianen i hela Spokanereservatet. Han läspar,  stammar och är född med vattenskalle sitter mest hemma ochritar serier.
Av sin lärare får han  rådet att ta sig från reservatet så fort han  kan. Det enda man lär sig där är hur man ger upp. Trots att alla, även Juniors bästa vän, ser honom som en förädare, lyder han rådet och börjar på en helvit medelklass- skola 22 miles bort. de enda indianerna där är han själv och skolans maskot"

 Jag noterade titeln som en "intressant att läsa bok" redan när den kom ut, men den kom inte i min hand förän nu. 
Sherman Alexie kan verkligen formulera sig så det tragiska blir roligt,nästan i alla fall. Jag är inte så påläst om Indianernas villkor och om reservaten, så på det sättet var det som jag trott, en intressant bok. Kanske finns det andra böcker som tar upp indianernas villkor i reservaten, får nog kolla upp det. 
Det är alltid intressant med böcker om ursprungsbefolkning och om det sätt de lever på, och om  hur de har hanterats av majoritetsbefolkning både långt tillbaka och i nutid. Ja ursprungsbefolkningen har förstås en gång varit majoritetsbefolkning på en viss plats.

Boken, är rikt illustrerad med författarens teckningar en del i serieform, det gör att den lättare  tilltalar den målgrupp unga läsare som den är tänkt för. Här är ett exempel ur boken, en teckning  av Juniors mormor som visar hur hon brukar klä sig och vilka föremål som betyder mycket för henne.

2 kommentarer: