måndag 8 november 2021

När isarna smälter

 

När isarna smälter av Joel Baqué (2017 på originalspråk franska och i svensk översättning 2018) är för att citera förlaget:

"Ett häpnadsväckande äventyr, full med humor och absurda situationer. Samtidigt är det också en berättelse med skarpsynta insikter om vår samtid och ängsliga vilja att döva ett dåligt miljösamvete."

 Jag köpte den på bokrean i fjol och det var troligen för att den handlade om klimatkrisen som jag blev nyfiken. Men att det var en så humoristisk berättelse hade jag inte riktigt då uppfattat. Efter första kapitlet tänkte jag att den här klarar jag inte av att läsa, men sen fortsatte jag och den gav mig en hel del skratt och lite funderingar över den tid vi lever i. Just så som den beskrivs alltså.

Förlagets text om handlingen:

"Det hela tar sin början i ett litet hörn av en loppmarknad där Louis, tystlåten änkling med stillsamt pensionärsliv, faller pladask för en magnifik uppstoppad kejsarpingvin. Det är kärlek vid första ögonkastet och snart har Louis förvandlat sin vind till ett veritabelt islandskap för ett helt ”dream team” av uppstoppade pingviner. Hans stelfrusna tillvaro har äntligen återfått färg och värme, och den nya passionen sveper honom med sig på en resa till pingvinernas hemland Antarktis."

Slutet är verkligen sorgligt men huvudkaraktären Louis blir trots allt en hyllad världskändis. 
Rekommenderar När isarna smälter om du gillar absurd humor gör man inte det så gör som jag testa att läsa den, jag ångrar inte att jag gav den en chans. 

2 kommentarer: