måndag 27 september 2021

Estonia

 

Estonia (2019) av Björn Runeborg är en relationsroman och samtidigt till en del en roman om sista resan med färjan Estonia just idag för 27 år sedan,(natten mellan 27/9 och 28/9 1994). Jag märker att det skrivs mycket om Estonia just de dagarna runt årsdagen. Förra året gjorde jag också ett blogginlägg om denna händelse. Björn Runebergs bok råkade jag bara se på bibliotekets utförsäljning för några månader sen och passade på att läsa den nu. Som sagt den handlar inte mycket om själva resan och förlisningen även om det sker i slutet av berättelsen, utan mer om förhållanden människor emellan. 

Förlagets text:
"Tallinn 27 september 1994.
När Karina besöker sin man Petter i Tallinn, där han har en tillfällig tjänst, samlar hon mod för att säga det där svåra, att hon vill skiljas. Petter anar oråd och vill åka hem tillsammans med henne, så snart det bara går. Det blir en överraskning – han bokar om hennes returbiljett och skaffar sig en egen. De reser redan samma kväll, med färjan Estonia."

Jag har inte läst något av Runeborg förut och jag vet inte riktigt vad jag tyckte om han sätt att skriva. Det är mycket tankar som karaktärerna/personerna har och på något sätt lyckas han få fram skuldkänslor både mellan Karina och Petter och Estländarnas känslor om Sverige och svenskarna, och svenskarnas förhållande till Estland och estländarna. Boken är inte lång eller svårläst men kändes lite för djupsinnig för mig ändå. Tyckte även att den var lite orealistisk men det är ju en författares frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar