torsdag 13 maj 2021

Jag vill sätta världen i rörelse: En biografi över Selma Lagerlöf

 

Jag vill sätta värden i rörelse: En biografi över Selma Lagerlöf (2019) av Anna-Karin Palm
har jag läst lite i omgångar under ett års tid. Tycker Anna-Karin Palm verkligen har skrivit en heltäckande biografi om Selma. Jag har läst med pennan i hand och strukit under och noterat i kanten. Trots att jag läst mycket om och av Selma innan så gav denna biografi mig mycket nytt som jag inte visste om henne. Jag har helt enkelt lärt känna Selma mycket mer på djupet än innan. Selma levde 1858-1940 och som läsare får man följa Selma från barndomen fram till dödsbädden. Anna-Karin Palm har läst brev till och från vänner bokförläggare med flera, många av dessa brev finns det utdrag ur i boken. Boken innehåller också ett flertal svartvita foton vilket jag tycker är ett stort plus.
Selma hade många kontakter och ett flertal väninnor och de som stod henne närmast var Sofie Elkan och Valborg Olander. Dessa två försökte hon på något sätt fördela sin uppmärksamhet på för hon var medveten om att det var stor svartsjuka dem emellan. Detta "drama" kan man följa i brevutdragen, och Anna-Karin Palm analyserar detta förhållande en hel del. Selma gjorde ett flertal utlandsresor alltid med någon av dem som sällskap. Detta under en tid då det inte var vanligt att kvinnor gjorde resor utan manligt sällskap.
I brevutdragen kommer det fram hur Selma tänkte under sin skrivprocess och hur hon rådfrågar olika personer då hon många gånger våndas innan hon kommer igång med ett manus eller under skrivprocessen. 
Selma var också en del av kvinnorörelsen och fredsrörelsen, om dessa rörelser och hur Selma tänkte i de olika frågorna ger Anna-Karin Palm en bra analys av. Det som gav mig en ahaupplevelse var det som man kan läsa om Selmas syn på Gud, kyrkan och religion/andlighet och hennes tvivel och att hon skapade ett eget förhållningssätt till dessa ämnen. Det var en rätt stor samhällsfråga på den tiden och ämnet diskuteras en hel del  i Selmas brevväxling. Det märks ju också i flera av hennes romaner och noveller. 

Jag har en hel del oläst av Selma men det jag har läst av henne är: 
Gösta Berlings saga
Kejsaren av Portugallien
Nils Holgerssons underbara resa 
Jerusalem
Mårbackaserien - Ett barns memoarer, Dagbok och Mårbacka
Anna Svärd
En Herrgårdssägen har jag läst som serie av Marcus Ivarsson och som lättläst bok, men inte originalet. 
Jag har också läst följande böcker om Selma Lagerlöf och Mårbacka:
Alma på Mårbacka av Matts Nilsson (Alma var Selmas Hushållerska)
Selma Lagerlöf av Vivi Edström
Selma Lagerlöf av Johan Werkmäster (Lättläst)

Här kan du läsa de blogginlägg jag gjort med etiketten Selma Lagerlöf



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar