torsdag 28 maj 2020

Andra sidan bron

Andra sidan bron  (2006, på svenska 2007) av Mary Lawson är en roman där handlingen är förlagd till Norra Kanada. Mary Lawson växte själv upp i ett jordbrukssamhälle där. Som läsare får man följa en familj som har ett litet jordbruk strax utanför staden Struan. Växelvis är det 30-40-tal och 50-tal. På gården växer de två bröderna Arthur och Jake upp,de är väldigt olika och det blir Arthur, den starke och tystlåtne som kommer att ta över efter fadern, i det läget då fadern omkommer har han inget val.
Man får även följa Struans läkarfamilj och då är det 50-tal och det är Doktor Chistophersons son Ian som läsaren får följa. Ian bestämmer sig för att hjälpa Arthur på gården, mest för att han är nyfiken på Arthurs fru. Ian är skolkamrat och nära vän med Pete som bor i indianreservatet, de är ofta tillsammans och fiskar. Det är som sagt skrivet i olika tidsperspektiv men jag kommer snabbt in i det, och efter ett tag knyts allt ihop. Det är väldigt bra upplagt. Karaktärerna, stämningen och miljön beskrivs väldigt fint. Det här är en bok jag verkligen tyckte om, skall jag lista böcker som gjort intryck och som jag kommer ihåg i framtiden så tror jag att Andra sidan bron hamnar på den listan. Boken nominerades till Bookerpriset 2006
Från baksidetexten:
" På en prosa som vibrerar av lågmäld intensitet skildrar Mary Lawson i Andra sidan bron hur svårt det är att springa ifrån sådant man försöker komma undan. Konstfullt låter hon de två tidsplanen växelverka och knyter ihop dem på ett lika raffinerat som drabbande vis."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar