måndag 1 januari 2018

Sammanställning läsning 2017

Jag  nådde inte upp till mitt läsmål när det gäller antal böcker som jag ville läsa, ville minst läsa lika många som förra året men det fattades fyra. Jag läser långt ifrån så mycket som många andra bokbloggare gör. Jag lyssnar sällan på böcker och jag tror att man får mer läst om man gör det.
Har tidigare märkt att jag läser mest av kvinnliga författare och övervägande svenskt. I år har jag lyckats förbättra den statistiken något sånär. Jag har alltså läst mer av manliga författare än tidigare,och även  några romaner där författarna har ett annat hemland än Sverige, men det  är ju ändå mest svenskt.
Det har även blivit några s.k  hyllvärmare under året, men alldeles för få, det måste det bli ändring på under 2018!
Som personligt lästema har jag haft Elsa Beskow, jag har läst en hel del om henne och en del sagor, kommer at göra ett inlägg om det snart. Där kommer jag också att avslöja vilken person som jag skall sikta in mig på och läsa lite mer om och av under 2018.

Lite siffror:
27 böcker av Svenska författare.
9 böcker av författare från andra länder:
3  USA
2  England
1  Frankrike
1  Danmark
1 Sydkorea
1 Schweiz

Könsfördelningen är fortfarande ojämn till förmån för kvinnorna som är 20 mot männen  som är 16
Spänningsromaner/Deckare 6st, bara av svenska författare dock.
Facklitteratur 3










2 kommentarer: