tisdag 26 april 2016

30 år sedan Tjernobylkatastrofen - Boktips om Kärnkraft


Idag är det exakt 30 år sedan Kärnkraftshaveriet i Tjernobyl inträffade. En händelse jag minns mycket väl. Det var ju genom att det uppmättes förhöjda halter av radioaktiva ämnen utanför kärnkraftverket i Forsmark som världen fick reda på att något hade hänt. Tjernobyls kärnkraftverk låg ju i dåvarande Sovjetunionen och de teg med vad som hänt i flera dagar. Sven Löfveberg var en av de ansvariga på strålskyddsinstitutet och han skrev dagboksanteckningar om händelsen som sen blev en liten häftad bok: En strålande vår Dagbok om Tjernobyl. Jag har den, men hittar den inte just nu. Jag har läst den två gånger, först när jag köpte den kanske några år efter den kom ut och sen läste jag den som en dagbok för varje dag för 10 år sedan. Den är intressant och för er som är yngre och inte minns händelsen för 30 år sen rekommenderar jag den. Boken är nog lite svår att få tag i. Bokbörsen har något ex. Sen kan den ju finnas kvar på bibliotek eller att man hittar den på loppis eller antikvariat om man 
har tur.

Förra årets nobelpristagare i Litteratur Svetlana Aleksijevitj fick väl nobelpriset bland annat för boken En bön för Tjernobyl.




Åsa Moberg har skrivit en bok  med titeln Ett extremt dyrt och livsfarligt  sätt att värma vatten - En bok om kärnkraft.


Någon som verkligen gjorde ett bra inlägg om kärnkraften och dess risker var Tage Danielsson med sin sannolikhetsmonolog. Den handlade om Harrisburgolyckan som skedde 1979, alltså för 37 år sedan.




Det har ju även skett en kärnkraftskatastrof i Fukushima och här ett par exempel på böcker om den katastrofen, som skedde 2013.


Fukushimas färger av Elin Lindqvist
och Fukushima för evigt av Pirko Lindberg



Sammanlagt tre stora katastrofer med kärnkraftstekniken.
Tage Danielsson fick nog rätt, det är sannolikt att det kan hända. 
Det är nog sannolikt att jag kommer att läsa några av dessa böcker framöver.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar