söndag 19 juli 2015

Hennes mjukaste röst

Hennes mjukaste röst (2007) Bengt Ohlson.

Handlingen utspelar sig inte i Sverige utan i Kanada. Karen huvudperson i boken är ungefär i min ålder 50+, hon är egenföretagare, är ägare till en liten leksaksaffär som siktar in sig på lite udda leksaker med kvalité.
Karen har hamnat på sjukhus efter en avåkning på motorvägen. Hon har kört i hög hastighet mot flygplatsen för att i ett desperat försök hinna stoppa sin man att resa iväg med en annan kvinna.


Förkortat utdrag ur bokens baksidetext:
"Hon vaknar upp i en sjukhussäng och smärtan hukar över henne som ett stort djur ? hon vågar knappt andas. 
Varsamt följer författaren Karen under hennes konvalescens. När hon står ensam träder hennes tidigare liv fram med en nästan kuslig skärpa. Samtidigt tycks allting i hennes värld annorlunda, inte minst tvingas hon ompröva relationen till sina vuxna barn. Långsamt och mödosamt söker hon efter hållpunkter för ett nytt liv och när hennes misströstan är som störst finner hon oväntat en fristad." 


Jag har tidigare läst och gillat Bengt Ohlsons romaner, men denna ställde lite mer krav på mig som läsare kändes det som. Det är associationer och metaforer staplade på varandra och i hela berättelsen svävar det ut i tankar bort från den aktuella situationen till någon annan tid o plats. Detta gör att även jag svävar bort från texten med egna tankar. Kanske fel val av bok så här års när man sitter ute o läser (om vädret tillåter) , då ska man kanske  läsa en mer s k "lättare sommarläsning". Berättelsen förs framåt trots allt och jag vill inte ge upp läsningen, men läser med lite suckar.
Har du gått om tid på dig, inte andra böcker som väntar och tycker om när handlingen svävar ut, då är detta en bok för dig. Jag klarade av det, med att läsa korta stunder och med lättare läsning av veckotidningar emellan lässtunderna.
Själva ramhistorien i berättelsen tror jag att jag kommer att komma ihåg som en intressant läsning trots allt, och jag har fått bilder med mig från boken, bilder jag målat upp i mitt inre under läsningens gång.
Jag vill inte ge upp Bengt Ohlsson som en av mina favoritförfattare och kommer framöver att ge mig på de böcker jag inte läst än av honom. Förhoppningsvis kommer jag finna läsglädje av den läsningen. Bengt Ohlssons romaner lämnar mig aldrig oberörd. 

 Läs vad Bokhora och Svd:s recensent  skrivit om Hennes mjukaste tankar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar