tisdag 6 januari 2015

Utan personligt ansvar


Utan personligt ansvar av Lena Andersson (2014). Jag vet inte om jag gjort rätt men jag läste denna bok utan att ha läst den Augustprisade Egenmäktigt förfarande av samma författare och med samma kvinnliga huvudperson, Ester Nilsson. Den manliga huvudpersonen har här bytts ut och förhållandena ser lite annorlunda ut har jag förstått. Mannen i denna bok heter Olof Sten. Det står på boken att det är en fristående fortsättning. Jag såg intervjun med Lena Andersson i Babel och blev nyfiken.
Vad tyckte jag om historien då ? Ja den är annorlunda och tar upp ett ämne som har blivit lite inne o skriva om - älskarinnans roll. Det är ett fint språk som särskilt Ester använder sig av, det störde mig lite grand men jag brydde inte mig om att kolla upp betydelsen av de ord jag inte förstod. Det hade nog stört mig mer att göra det. Det händer egentligen inte så mycket i berättelsen det är fram och tillbaka i Esters och Olof Stens förhållande. Hon hoppas gång på gång att denna gång ska han tala om att han skall skiljas även om han faktiskt klargör att det är inget han tänkt sig göra. Det känns tragiskt på något sätt att läsa för man vet ju att det inte kommer att sluta lyckligt. Mycket av Esters tankar om det hela, och hennes agerande utifrån det resonemang hon för, är ändå intressant att ta del av och jag såg inte historien som tråkig. Slutet var inte riktigt det jag hade räknat med och det är ju alltid bra när man blir överraskad.
Kanske blir  det att jag även kommer att läsa den första boken om Ester framöver men inget jag prioriterar med de snaraste. 

Läs vad Litteraturmagazinet och bokbloggaren romeoandjuliet skriver om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar