lördag 21 juni 2014

Lyckliga i alla sina dagar



Lyckliga i alla sina dagar - om pengars och människors värde (2012) Nina Björk. 

Denna bok blev först läst till hälften och sen liggande en lång tid till förmån för läsning av andra böcker. Vill inte med detta på nå´t sätt såga boken tro inte det, den är bra, men det krävs  tid och eftertanke när man läser. Då jag läser vad GP:s recensent  Elin Grelsson skriver i sin recension får jag detta bekräftat:

"Jag ägnar flertalet sömnlösa nätter åt att grubbla över diskussionerna som förs i boken, går i närstrid med påståenden och slutsatser och blir oftast lite klokare kring både vår kultur och mina egna ståndpunkter."

Mycket, men kanske inte alla,  av de tankar om ekonomi och samhällssystem som Nina så klokt för fram i denna bok stämmer överens med mina personliga åsikter. Att  få läsa Ninas sammanställning och funderingar i dessa frågor var mycket intressant. Jag gissar att jag kommer göra en omläsning av boken, åtminstone läsa om vissa avsnitt för att återigen göra mina reflektioner av hennes analyser och budskap.  Mycket av budskapet ses som politiskt kontroversiellt,  men ändå har boken  fått bra recensioner både från höger och vänster, även om en del är mer ifrågasättande. 

Ett exempel ur boken:

" Jag får drömma om rosa solglasögon utlandsresor och egentid i badkaret och doftljus - men att drömma om mindre lönearbete- en annan ekonomisk och politisk ordning - Då blir jag en pekpinne." 

Ja Nina du är verkligen en pekpinne i denna bok, och denna pekpinne eller kanske man ska kalla det tankeställare behövs för det behövs en debatt om vad som är viktigt i våra liv. 

Två andra bokbloggare som skrivit sina tankar om Lyckliga i alla sina dagar:

Helenas bokhylla

Marcusbiblioteket

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar