tisdag 8 oktober 2013

ABBA och Carl Larsson med flera

Varit i Stockholm några dagar och hann med att gå på två helt olika museum. Först var jag på ABBA THE MUSEUM och Swedish Music Hall of Fame Mycket kul och intressant, men samtidigt blev det lite mycket intryck av musik och blinkande lampor från flera håll. För mig blev det i alla fall en riktig nostalgitripp och  Swedish Hall of Fame avdelningen gjorde ju inte den trippen mindre. Här kunde man lyssna på populärmusiken och läsa om dess utveckling  från 1910 till nutid.

Andra museibesöket var Carl Larsson Vänner och Ovänner, här var det mycket lugnare !
Denna utställning var i Konstakedemiens lokaler eftersom Nationalmuseum är stängt för renovering. Det var fina lokaler och jag tyckte om utställningen. Eftersom temat var Carl Larsson vänner & ovänner,  var det tavlor av flera konstnärer. Det speglade det svenska konstnärslivet från hans samtid men trots allt var 100 av de 120 verken signerade CL.  Jag läste noga på varje skylt så det tog lite tid att gå igenom utställningen. Jag fick mer kunskap om Herr Larsson och hur hans förhållande var till samtiden. August Strindberg var exempelvis först vän till honom men han kallade i en bok Carl och Karin för "hopljugna karaktärer" efter det var Carl Larsson fylld av hat mot honom.
Selma Lagerlöf, Ellen Kay, Thor Heyerdahl och Bruno Liljefors är exempel på personer man genom utställningen får veta hur de stod i förhållande till Carl Larsson. Kolla gärna här om du är vän eller inte med Carl Larsson - Behöver jag säga att jag var totalt lojal med honom...









August och Selma porträtterade av Carl Larsson 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar