lördag 14 september 2013

Mot ännu en sommar




Mot ännu en sommar av Janet Frame är lite speciell då romanen på författarens önskan kom ut först efter hennes död. Hon ansåg den vara så privat att hon inte ville ge ut den under sin  livstid. Mot ännu en sommar skrevs 1963 och utkom 2007.

Från baksidetexten :

"Mot bättre vetande tackar den skygga författaren Grace Cleave ja  till att tillbringa en helg hos bekanta i norra England. Mot bättre vetande eftersom hon känner sina begränsningar och sin oförmåga till social samvaro.  Helgen blir också en vanmäktig kamp mot den egna isoleringen och Grace förtvivlan över sitt rotlösa liv. De tärande prestationskraven växer sig allt starkare. Fylld av ångest reser hon i minnet tillbaka till sin barndoms landskap."

Berättelsen växlar mellan weekendresan och händelserna som sker när Grace försöker vara social med värdfamiljen,  och hennes tankar till barndomen. Det är realistiskt skrivet och  jag som läsare upplever vilken ångest Grace har inför detta. Eftersom författaren ansåg den så självutlämnande förstår man ju att det är självupplevt och det är väl det som gör att jag tycker om den. Tankarna Grace har kan kännas förvirrande och tankarna på barndomsupplevelserna ger en bild av ett förvirrat barn som försöker få ordning på den verklighet hon lever i. Det handlar om fattigdom och om att flytta o byta miljö väldigt ofta. Här är det också mycket naturskildringar ifrån Nya Zeeland. (där både den fiktiva författaren och Janet växte upp)
Sammantaget tyckte jag om boken även om det egentligen inte är nån större handling i den så är det just att  få krypa in under skinnet på kvinnan i berättelsen som gör det bra.
Janet Frame  kom under sin levnad ut med flera självbiografiska berättelser och En ängel vid mitt bord är en av dem som har filmatiserats. Den sändes i SVT för knappt en vecka sen och jag har en inspelning av den som väntar.

 


 

2 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa att du tyckte om Janet Frames bok. Jag är en Framefantast och har läst det mesta flera gånger. I somras läste jag Ugglor gråter och den var mycket fin!

    SvaraRadera
  2. Ja det kan nog bli någon mer bok av henne framöver. Vilken vet jag dock inte.

    SvaraRadera