onsdag 22 augusti 2012

Sms från Soppero





Sms från Soppero av Ann- Helén Laestadius vann Nordiska Museets barnbokstävling 2007 på temat "Att vara ung same idag". Den är första delen i serien om Agnes.

"Trettonåriga Agnes lär sig samiska i smyg. Riktigt spännande blir det när hon börjar messa med en snygging i byn Soppero. Men det är inte alldeles okomplicerat. Hur samisk är Agnes egentligen, och hur ska hon vara som same? Och kommer kompisarna hemma i Solna att förstå?"

 Tycker det är intressant att läsa en bok där utanförskapet inte handlar om den invandring vi fått till Sverige de senaste årtionden, utan om den kultur som levt vid sidan av den Svenska långt tillbaka i tiden, Samekulturen. För mig var det här en lättläst bok, men jag, som vuxen tillhör ju inte "målgruppen" och har kanske därför svårt att säga om det är en bra ungdomsbok eller inte. Eftersom den vunnit pris bör det ju förstås vara så. Skulle va kul att höra lite åsikter från någon  som är ung och har läst boken.
Själv har jag tidigare läst Lappskatteland av Annica Wennström (Utkom 2006 och  är slut hos förlaget) Det är en bok på samma tema, och den boken fångade mig mer, men då det ej är en ungdomsbok, blir jämförelsen kanske lite fel.
Det finns tre delar till om Agnes, Hej vacker, Ingen annan är som du och Hitta hem.
Kanske jag kommer att läsa även dem framöver, för att se hur det går för Agnes o hennes vänner.


Betyg 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar