tisdag 7 maj 2013

Flakmopedisten


Flakmopedisten (2012) av Lasse Berghagen var en måsteläsning för mig som har haft honom som idol sen jag var i tioårsåldern. I min musiksamling finns i stort sett  all hans utgivning.  Jag var och hörde honom sjunga o berätta när han besökte Lerum under sin turné med riksteatern för ett par år sedan. Han var fantastisk när han underhöll med att sjunga ett blandat urval från sin karriär.  Lasse berättade även roliga och intressanta  anekdoter och  historier från sitt liv. I samband med denna turné blev han tillfrågad av Piratförlagets  Ann-Marie Skarp, om inte han skulle skriva en självbiografi. Lasse funderade på saken. Resultatet som blev Flakmopedisten är inte riktigt en självbiografi, den är indelad i två delar.  I den första delen berättar Lasse om minnen från sina sommarlov som han tillbringade med sin familj på Fjärsmansgården i Svärdsjö. I andra delen kommer Flakmopedisten in, en rolig figur vid namn Hubbe Åkesson som besöker Lasse när han badar bastu på samma gård, men nu är det 2011. Hubbe berättar en mycket osannolik historia - En skröna är väl det rätta namnet. 
Lasse är duktig på att berätta och historierna blandas med hans sångtexter.  Han berättar ofta  även bakgrunden till hur dessa texter kom till. 
Jag lyssnade på CD där Lasse är uppläsaren men jag följde även med i texten i boken. Lite annorlunda sätt att läsa på, det passade  mig väldigt bra.Det kändes helt perfekt att höra Lasse själv, och jag undrar om jag  skulle haft samma behållning om jag bara läst boken rätt upp o ner. Lasse kan konsten att blanda allvar och skratt, så är det med hela hans artisteri.
I en intervju på bokmässan sa han att han hade planer på en bok till. Han har säkert mycket mer att skriva om och mina förväntningar är stora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar