lördag 25 maj 2013

Små citroner gula


Kajsa Ingemarssons roman Små citroner gula (2004) har nyligen filmatiserats och därför passade jag på att läsa denna vardagsnära roman. Huvudperson  är servitrisen Agnes 29 år. Små citroner gula utspelar sig en kort men händelserik tid av hennes liv. Det är både glädje och sorg och berättelsen känns skapligt trovärdig. Som film klassas den som komedi/drama. Och ja visst skrattar man ibland när man läser boken men jag undrar om de allvarligare och sorgliga händelserna är med i filmen eftersom det är en komedi. Då handlingen till största delen utspelar sig i restaurangvärlden är det mycket uppräkning av maträtter och det mesta låter riktigt gott.
Även om filmen inte fått så bra recensioner så har jag tänkt att se den när den släppts som dvd. Som läsning tyckte jag i alla fall om historien. Boken är lättläst och för mig var det det den första bekantskapen med författaren Kajsa Ingemarsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar