söndag 22 maj 2022

Klänning för korta kvinnor


Klänning för korta kvinnor (2022) är första delen av en ny serie av Kristina Appelqvist. Självklart måste jag läsa den eftersom jag gillat hennes andra böcker. Denna gång är handlingen förlagd till Mjöbäck i Svenljunga kommun och i Stockholm. Kristina har alltså förflyttat handlingen från Skövde i Skaraborg till Sjuhäradsbygden. Lite typiskt kan jag tänka då jag sen något mer än ett halvår själv bor i Skövde kommun, ja ja detta skriver jag med glimten i ögat som ni säkert förstår. En sak vi har gemensamt är att vi är prästdöttrar och har växt upp i prästgårdar. Det lite roliga är att Kristina nu  förlägger handlingen i just Mjöbäcks prästgård i Sjuhäradsbygden, där hon själv har bott under sin uppväxt. 

Den vi får följa mest i handlingen är Nina Storm som har vistats i Mjöbäcks prästgård under somrarna som barn och ung. Nina bor nu mera i Stockholm och arbetar som kommunikationsansvarig på kulturdepartementet. När hennes moster som är änka efter prästen i Mjöbäck gått bort blir Nina kallad till prästgården för att möta en advokat. Det visar sig att hon ärvt rubbet och hennes två bröder blivit lottlösa. När Nina går igenom vad som finns i huset hittar hon en kartong med en mycket stor summa i sedelbuntar, det rör sig om miljoner. Nu börjar det spännande, vad ska Nina göra med pengarna? Varför har mostern gömt dessa pengar på det viset? Vart har hon fått dem ifrån. Det händer en hel del tills läsaren får svar på dessa frågor.
En något annorlunda spänningsroman, men verkligen i stil med det sätt Kristina skrivit sina övriga böcker. Jag gillar det naturligtvis, Kristina är mycket duktig på att skapa spänning och intriger på ett riktigt mysigt sätt, och här är det inte ens ett mord som ska lösas som ger spänning. Jag väntar redan på nästa del i denna nya serie.


Andra som bloggat om boken:





2 kommentarer:

  1. gillar titeln, läst en bok av författaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja titeln är lite rolig, särskilt då man som jag är en kort kvinna :)

      Radera