torsdag 23 april 2020

Den fjärde pakten

Den fjärde pakten (2018) av Kristina Appelqvist läste jag i år som så kallat Påskekrim. Det var en mycket annorlunda Påsk som så mycket annat i vår Coronadrabbade värld, men att läsa en deckare under Påsken ska jag försöka ha som tradition, jag har gjort det i några år nu.
 Det är den fjärde fristående delen i serien med litteraturforskaren Helena Waller men i den här boken är det första gången som även Rektor Emma Lundgren från tidigare böcker också är med i handlingen. Det kändes helt rätt tycker jag då Appelqvists fiktiva universitet blir mer sammanhållet över tiden då. I slutet av boken skriver hon om när två serier blir en.
Emma har nu nu återvänt efter en mammaledighet, då hon har fått tvillingar tillsammans med kriminalkommisarien Philip. Det blir dock inte som Emma har tänkt sig eftersom hon redan från början känner sig motarbetad och inte alls välkomnad av sina kolleger. 
Handlingen börjar med att en student faller ner från universitetets klocktorn. Ingen kan säga om det rör sig om ett självmord eller rent av mord. På klocktornet har det också fästs en banderoll med texten STOPPA USA:S NYE DIKTATOR! VÄRLDEN MÅSTE VAKNA! Den händelsen hamnar dock allt mer i skuggan av att en stor donation som ska bekosta ett unikt forskningsprojekt som kommer att sätta Västgöta universitet på världskartan.
Återigen har Kristina Appelqvist skrivit en bra pusseldeckare med det fiktiva universitetet som huvudmiljö, men allt sker inte i Skövde utan denna gången är en del av handlingen förlagd till Franska rivieran och där inträffar ett allvarligt mordförsök. 
Nu har jag kvar att läsa nästa bok i serien, En giftig skandal som kommit ut i år, väntar med att läsa den tills den finns i pocketupplaga. 

2 kommentarer:

  1. gillat det jag läst av Kristina Appelqvist

    SvaraRadera
  2. Förstår att du du gillat det du läst. Bra avkoppling emellanåt att läsa hennes böcker.

    SvaraRadera