måndag 20 januari 2020

Istvillingar

Istvillingar (på svenska 2015) av S.K. Tremayne. (Författaren är en pseudonym för Jean Thomas)
 är mycket spännande det är en psykologisk berättelse, ja thriller kan man säkert klassificera den som. I vilket fall läste jag den snabbt för det är så många frågor som jag som läsare vill ha svar på, och slutet var helt överraskande för mig.

"Lydia och Kirstie är enäggstvillingar - sex år gamla, oskiljaktiga och så lika att inte ens deras föräldrar inte alltid kan säga vem som är vem. Så händer det som bara inte får hända: Lydia faller från ett balkongräcke och dör. Kvar är den förvirrade Kirstie och hennes förtvivlade föräldrar Sarah och Angus.

Efter ett års tungt sorgearbete beslutar sig familjen för att flytta till en liten isolerad ö i Hebriderna där de ärvt ett hus som inte varit bebott på flera decennier och som saknar elektricitet. De vill börja på nytt, komma bort från alla plågsamma minnen."

I stället för att som Sarah och Angus har tänkt sig, att de ska försöka läka ute på sin egen ö långt ifrån den storstadsmiljö de kom ifrån, utvecklas allt till en ruskig mardröm.  Den vackra ön men farliga miljön med tidvatten och stormar gör att det på många sätt är begränsade. Hela den lilla familjen mår väldigt dåligt.
Författaren har lyckats beskriva alla känslor som föräldrarna har och hur den överlevande tvillingflickan Kirstie har skadats psykiskt av sin tvillingsysters död. Allt som sker är inte naturliga händelser eller är det? Som läsare blir jag frågande men det är riktigt bra skildrat och som sagt det är svårt att lägga ifrån sig boken. 

Andra som bloggat om Istvillingar:

Boklysten


4 kommentarer:

  1. låter som en läsvärd bok, blir nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var annorlunda en jag trodde innan jag började läsa den, mycket spännande.

      Radera
  2. Gillade den :) Har tänkt läsa mer från författaren men det har inte blivit av ännu.

    SvaraRadera