onsdag 1 januari 2020

Sammanställning Läs- och Blogg-året 2019

Det blev 37 blogginlägg, vilket är långt ifrån min ambition, men kan trösta mig med att 2018 blev det endast 32 inlägg. Jag har läst 33 böcker det är 4 mer än 2018. Har även 3 påbörjade böcker som inte blev utlästa före tolvslaget i natt. Är ganska nöjd med det jag läst i år och dessa siffror är bättre än 2018 om än inte mycket. 
Har inte bloggat om alla böcker jag läst, brukar alltid bli några böcker som inte hamnar på bloggen, under 2019 blev det 3 fackböcker och 1 skönlitterär bok som jag ej skrev om.
Jag har läst alla böckerna i år, alltså ingen har varit ljudbok. Jag har läst både fysiska böcker och E-böcker på min läsplatta.

Hur blandad är då min läsning ?

Antal böcker där författaren är kvinna är övervägande, detta har jag svårt att förbättra går inte alls på det när jag väljer böcker
Siffrorna talar för sig själv. En bok har två kvinnor som medförfattare jag har bara räknat en där, en bok har både en man och kvinna som författare, där har jag räknat båda, en bok framgår inte författaren så tydligt.

Kvinnor 24
Män        9

Antal  böcker där författaren inte kommer ifrån Sverige är 7 och de är från 5 länder som fördelas så här:  
Danmark 2 
England 2
Frankrike 1 
Finland/Åland 1
USA 1 

Antal vuxenromaner 7 (förutom spänningsromaner)

Antal barn- och ungdomsböcker inkl. böcker för unga vuxna  9

Antal biografier 5  
En av dem kallades för Biografisk roman
och en har jag också räknat  i kategorin för barn- och ungdomsböcker.

Antal Spänningsromaner   7

Antal fackböcker 5

Antal böcker skrivna före år 2000  endast 1

Jag hade en plan att läsa fler biografier än det blev, vilket innebär att jag kommer satsa på det även fortsättningsvis.
Att bara en bok jag läste 2019 var skriven före år 2000 känns kasst, detta måste jag skärpa mig med. Jag har så mycket äldre böcker än så i mina bokhyllor och uppskrivna i min "Att läsa lista" även en hel del "klassiker".











2 kommentarer:

  1. Bra biografier är ofta väldigt intressanta och givande men jag tycker också att jag läser för få biografier. Det är mycket lättare att påbörja en roman medan en biografi ofta kräver ett mer "aktivt" val från min sida.

    SvaraRadera
  2. Ja oftast läser jag romaner fortare en biografier som kan ta längre tid, men sen kan man ju klassa en hel del som biografi exempelvis självbiografisk roman, eller självbiografi (memoar) de är oftast mer lättlästa. På bibliotek indelas de ju i flera olika grupper.

    SvaraRadera