lördag 28 december 2019

De försvunna av Caroline Eriksson

De försvunna En psykologisk spänningsroman (2015) av Caroline Eriksson blev en del av min julläsning. Det är så långt från feelgood (som är populärt att läsa till jul) som man kan komma. Jag får nog erkänna att om den här romanen skulle filmatiseras så hade jag inte tittat, för handlingen är mycket otäck emellanåt. Jag tyckte ändå att den var läsvärd och när jag väl börjat så blev jag ju nyfiken på hur det skulle sluta. Alltså om de försvunna skulle hittats levande eller döda och hur de försvunnit eller bragts om livet. Det blir en del funderingar under läsningens gång för allt är inte så enkelt som man först tror. Caroline Eriksson har helt klart lyckats att hålla på svaret vad som hänt.
Från baksidetexten:
"En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker. Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster."

De försvunna är skapligt lättläst och boken är inte så tjock (237 sidor) så man läser den på några timmar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar