söndag 26 juni 2016

Dödens pendel


Dödens pendel av Jonas Moström (2004) är första delen i en serie spänningsromaner/deckare som handlar om Axberger & Jensen. Det är också den första bok som jag läst av Jonas Moström. Handlingen utspelar sig i Sundsvall, men det tänker jag som läsare inte så mycket på, det hade kunnat utspela sig i vilken som helst av Sveriges alla små och mellanstora städer.  Den är skriven med det upplägget som är rätt vanligt i genren med en blandning av huvudpersonernas vardag och polisarbetet. Här är också en läkare en av dem man får följa. Man får även läsa tankar och handlingar av den seriemördare som utför alla hemska dåd. 
Jag måste säga att jag blev glatt överraskad, då jag började läsa hade jag inte så stora förväntningar och det är ju alltid roligt när man då upptäcker att den här boken var ju bra och i min smak. Den blev snabbt utläst och jag  kommer troligen att läsa fler böcker i denna serie och det är hela sju böcker  till. Nu är det ju så att jag håller på med andra deckarserier och det finns flera andra favoritförfattare som skriver bra deckare, så det kan ju dröja lite innan det blir mer läsning om Axberger & Jensen, men den här gav i alla fall mersmak.
Östersundsposten skrev så här om boken och jag håller helt med:
"Historien är tät, språket rappt och det går knappt att lägga ifrån sig boken"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar