onsdag 28 mars 2012

Där två hav möts




Res till Skagen och hitta honom. Ge honom mitt brev. Sök ett bättre liv, Marianne! Lova mig det!
För att hålla löftet hon gav sin mamma på dödsbädden, säljer Marianne sina få tillhörigheter och lämnar industristaden i England. Hennes mål? Skagen i Danmark, där hon ska leta efter sin far, Lars Christensen - fiskaren med det gyllene håret som hennes mamma förälskade sig i för så många år sedan.
Resan kommer att bli lång - och farlig för en ung flicka som reser ensam”

Ungdomsromanen Där två hav möts av Marie-Louise Jensen lyckades verkligen fånga mig. Läsarmålgruppen är 12-15 år, men jag tycker det är en bok för alla som tycker om att läsa romantiska berättelser i historisk tid. Platsen är Skagen i mitten på 1880-talet och i handlingen ingår flera av de konstnärer som vistades där vid den tiden.  Jag känner även igen de kända målningarna under berättelsens gång. Det var ett hårt liv att vara bofast i Skagen för mer än hundra år sedan, man var beroende av havet för att överleva, samtidigt som havet var farligt och tog många människors liv.

Marianne är en mycket stark flicka som utsätts för många prövningar. Hon finner både vänskap och kärlek, men även hat och förtal, samtidigt som hon får möjlighet att utveckla sin lust att måla.

Har man läst och tyckt om Kulla-Gulla böckerna, så finns det viss likhet här och jag tycker även att man kan göra en jämförelse med Flicka med pärlörhänge, romanen av Tracy Chevalier som även filmatiserats. Båda har varit stora läsupplevelser för mig. Skulle tro att författaren åtminstone har inspirerats av den senare av dessa böcker.

Marie- Louise Jensen har skrivit fler böcker men som jag förstår det är detta den enda som hittills översatts till svenska, originalspråket är engelska då författaren bor där, men hennes mor är född i Danmark .


Betyg 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar