lördag 29 april 2023

Ö-morden

 

Ö-morden (2004) av Danska författaren GreteLise Holm  är andra delen av hennes serie om journalisten Karin Sommer har jag haft i bokhyllan rätt länge  och när jag plötsligt fick för mig att jag skulle läsa den upptäckte jag att det var del två i serien, så jag läste hennes första, Paranoia, för ca ett år sedan. Det dröjde alltså innan jag tog tag i Ö-morden.
Text från baksidan:
"Mitt under 86-årige Gustav Kiums begravning uppstår oro i kyrkan. En senil gammal vacker dam vacklar fram mot kistan och slår sin krycka i kistan så hårt mot kistlocket att blommorna flyger iväg. Nej avbryter hon prästen "Han har inte kallats hem till Gud. Han blev bortröstad av ö-rådet som i Robinson i teve." 
Just på grund av ovanstående text lockade boken mig en gång på en loppis. Det kändes som en rolig intrig. Ja jag har inte blivit besviken, jag tycker Gretelise skriver bra och intressanta pusseldeckare och kommer att läsa de två andra i denna serie framöver. Det är rätt mycket trådar och många personer i denna historia som utspelar sig på den lilla ön Skejö. Karin Sommer har kommit till ön för att skriva några artiklar om livet på ön och hon hör snart rykten som hon först inte bryr sig om men börjar sen göra efterforskningar hon kommer då i kontakt med olika personer på ön. Unga satanister, en kvinnlig präst som döljer sitt förflutna en lokalpolitiker som förespråkar dödshjälp och till sist men inte minst en läkare med kvinnotycke. 
Denna gång som så ofta, gissade jag på en helt annan upplösning än det blev. Som sagt och intressant och spännande läsning och lite kul och mysigt med den danska miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar