söndag 29 januari 2023

En del av livet

En del av livet - Berättelser om förlust av närstående (2022) av Sandra Signarsdotter passade för mig att läsa då jag förlorade min bror i somras, och sorgen är fortfarande närvarande. Ja döden är En del av livet, en del av livet man inte kommer undan.

Sandra är präst och utifrån personlig erfarenhet av sorg i tidig ålder och erfarenhet ifrån sitt arbete som präst har hon författat en stark och vacker bok om det som berör oss alla. Jag har läst lite då och då och det är små berättelser om och av personer som berättar om hur de hanterat sin sorg, själva sorgearbetet. Det har känts trösterikt att läsa på något konstigt sätt, och det är just Sandras förhoppning med boken, hennes önskan är att man i berättelserna skall kunna känna igen sig och därigenom finna hopp och tröst. Det finns säkert andra böcker om sorg och saknad och som en bokläsare ska jag se om jag kan finna fler böcker som kan stötta mig i min  saknad av en människa som stod mig mycket nära.



1 kommentar: