söndag 15 januari 2023

Den danska älskarinnan

 

Den danska älskarinnan (2016 ) av Göran Magnusson stod på min "Att läsa lista" när jag stötte på författaren på Smålit (Småländsk litteraturmässa gissar jag att det står för) förra året, så det blev att jag köpte den av honom, sen dröjde det ett tag innan jag läste den, men jag läste den under året. Det är den första boken i en serie och jag är osäker på om jag kommer att läsa de andra. Det är inte fel på handlingen som sådan men Magnusson skriver relativt detaljerat, även vad karaktärerna gör i sina yrkesroller, där hade jag velat att han kapat lite, att det för övrigt är rätt detaljerat fungerar, exempelvis får man en inblick i hur det är att ha en gård med kreatur på landet.
Erik tar  över föräldragården när hans far hastigt avlider, han gör de emot sin brors vilja som hade velat ta över den för att lägga ihop med sin gård. Erik säger upp sig från sitt jobb på jordbruksverket, och för att få lite sällskap och en liten inkomst vid sidan av jordbruket annonserar han ut en lillstuga på gården över sommaren och får napp av en familj från Köpenhamn.
Ur förlagets text:
"Den danska älskarinnan är en relationsroman där lantbrukarlivet i Småland och det febriga arbetet på en reklambyrå i Köpenhamn tecknar en realistisk bakgrund till en historia där otillåten åtrå kämpar mot samveten. Där också vänskap slår rot och utvecklas på den kargaste av platser. Vi får rika miljöbeskrivningar, fängslande personporträtt och en berättelse om livets ytterkanter. Ytterligheter som berövar oss livet, men som också kan skänka det omätbart stora i tillvaron." 

Handlingen känns relativt trovärdig och jag gissar att Göran Magnusson har erfarenhet både av att driva jordbruk och vara tjänsteman.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar