onsdag 2 november 2022

Det spökar på Smögen

 

Det spökar på Smögen (2022) av Anna Ihrén passade jag på att läsa på de dagar som man kan säga att det är Halloweenhelg. Jag är inte särskilt förtjust i denna nya Halloweentradition men det går väl snart inte kalla den ny längre. Ja jag syftar alltså på firandet i Sverige, på andra platser är det väl en riktigt gammal tradition. Tänkte nu att ska jag läsa denna bok så är det väl rätt dagar att göra det på. 

Det är tredje boken som Anna skrivit om Stella och Johns detektivbyrå som utspelar sig på Smögen. Förlaget ser det som böcker för åldrarna 9-12 år, men man kan absolut vara äldre och ha behållning av dessa böcker, och kanske man kan vara yngre, men visst lite läskig är den här, tror inte den hade varit något för mig som barn på 60-talet, men det var en helt annan värld då. Anna skriver i början att "Denna bok läser alla barn på egen risk!" Inspirationen har hon fått från Spökvandring som ordnas av föräldraförenigen  i Sjövik, där Anna bor och hon tillägnar boken sina två barn. 

Förlagets text:

"Höstlovet har just börjat när Stella och John återigen möts på Smögen. Dagarna är kortare och mörkret faller allt snabbare. Detektivbyrån har fått ett annorlunda uppdrag inför Halloween – de ska pynta ön till den läskiga spökvandringen. Stella och John är fulla av förväntningar, men för Stella förändras allt när hennes älskade hund Miss Marple försvinner."

Jag tycker det är lite kul att Stellas pappa (som är den hon bor hos på Smögen) är engelsk och har tjänstefolk med sig till det hus han äger mitt i Smögen. Jag gillar det då det blir lite annorlunda än om det varit en helt vanlig svensk familj. beskrivningen av själva spökvandringen är läskig som sig bör naturligtvis. Det händer mycket och Anna beskriver det målande, hon går "all in" här. 

Jag har kvar att läsa Julmysteriet på Smögen, får väl läsas under juldagarna, den kom ut till förra julen så på detta sätt har jag inte läst böckerna i ordning men det tror jag inte gör någonting. Jag har sett Anna skriva att hon har planer på ett Påskmysterium också, det får väl bli att läsa den också vid rätt tid. Sen har jag faktiskt inte läst vuxendeckaren Julmord på Smögen, får se om det även blir den nu till jul. Kommer bli mycket läsning den kommande julen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar