fredag 21 maj 2021

Ödesmark

 Ödesmark (2020) av Stina Jackson  kändes ju som en "måsteläsning" eftersom jag läst hennes debutroman Silvervägen. Jag blev inte besviken,  Stina Jackson fångar verkligen ödemarken längst in i Norrlands djupa skogsområden och människorna som lever där. Om verkligheten är så som hon beskriver, ska jag låta vara osagt, men jag tror att hon som kommer från dessa trakter vet vad hon skildrar. Fast karaktärerna i berättelsen är ju skapade i författarens fantasi. Silvervägen blev utsedd till Årets bok och fick Den gyllene kofoten - årets bästa kriminalroman och Glasnyckeln (Källa Wikipedia) 

Men nu alltså till Ödesmark som jag först tyckte var lite lik Silvervägen, ja det finns ju vissa likheter mellan dessa historier, men det är ju ändå en rätt stor skillnad på handlingen. Jag tyckte absolut att Ödesmark var minst lika bra som Silvervägen och jag sträckläste den, precis som med Silvervägen.

Förlagets text om handlingen: 

"Vårvintern håller sitt grepp om Ödesmark, den lilla byn utanför Arvidsjaur. Flera av gårdarna är övergivna, lämnade åt ett långsamt förfall. I ett av husen bor Liv med sin gamla pappa Vidar och tonårssonen Simon. De utgör en säregen familj, Liv känner grannarnas blickar, på samma sätt som hon känner kundernas stirrande när hon jobbar kvällsskift på bensinmacken. Alla tycks fråga sig varför Liv har stannat med sin pappa, vad som håller henne kvar i detta bortglömda hörn av Lappland. Människor pratar om Vidars förmögenhet, om hur rik han borde vara efter alla sina skogsaffärer och vilket lätt villebråd familjen är …"

Jag kommer absolut följa Stina Jacksons utgivning för att få nya läsupplevelser om hennes öde och övergivna Norrland.


4 kommentarer:

  1. Tyckte också om både Silvervägen och Ödesmark, längtar verkligen efter fler böcker från henne! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får hoppas att hon skriver fler som är lika bra

      Radera