lördag 7 september 2019

Marsipansoldaten

Marsipansoldaten av Ulla-Lena Lundberg (2001) blev jag sugen på att läsa då jag tyckte mycket om hennes roman Is (2012). Jag läste också hennes romaner Ingens Anna och Kungens Anna i mitten på 80-talet, och minns det som bra läsupplevelse så jag funderar på att läsa om dem.
Marsipansoldaten skildrar Finlands moderna krigshistoria Vilket är vinterkriget, Fortsättningskriget och Lapplandskriget. (min källa wikipedia) Jag har ingen personlig anknytning till Finland så denna historia var inget jag hade mycket kunskap om. Det är mycket krig i den här romanen och ja la ifrån mig boken och läste annat emellan för det kändes lite tungt och jobbigt att läsa bitvis. Samtidigt är den intressant då min okunskap om ämnet var stort. Ulla-Lena Lundberg måste läst mycket och kanske hört många berätta en hel del krigsminnen för att kunna skildra allt så detaljerat helt klart beundransvärt. Huvudpersonen i Is, Petter Kummel, är även med i denna roman eftersom det handlar om samma familj, familjen Kummel. I Marsipansoldaten får man följa hans föräldrar och syskon, särskilt hans två bröder som är aktiva i kriget. Genom dessa bröders historia får läsaren följa krigets framfart ifrån två olika håll. På hemmaplan är Fru Kummel  mycket aktiv med att göra sina sysslor och ordna hjälp till de som är ute i kriget, hennes dotter Charlotte hjälper också till genom att vara aktiv Lotta, som många unga kvinnor var under kriget. 
Ulla-Lena Lundberg är duktig på att gestalta sina romanfigurer/karaktärer man lär känna dem väl. Även miljöskildringarna gör att jag tycker om hennes romaner. Språket är finlandssvenska och ibland även finska (och tyska förekom här emellanåt) så det finns en del ord som går mig förbi, anser inte detta gör så mycket till helheten och min behållning av läsningen.  
På sitt sätt läste jag dessa två böcker i fel ordning tidsmässigt men det är ändå två historier även om det är samma familj och släkt det handlar om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar