söndag 22 september 2019

Alingsås 400 år

Igår var jag i Alingsås och firade stadens Födelsedag- hela 400 år sen ska det vara sen staden föddes. Solen sken och det var Kungligt besök,Västergötlands hertigpar Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel  var inbjudna till den fina trästaden, och folk hade gått man ur huse som man brukar säga för att fira och se på de Kungliga. Jag fick en liten skymt av dem. Det var gratis tårta, stan var pyntad med ballonger och flaggor delades ut. Det var riktig feststämning. I bokhandelns fönster hade man skyltat med barnböcker passande för Jubileet och prinsessbesöket, och där fann jag två böcker jag nyligen läst och bloggat om. Barn i en stad och Stella och hemligheten. 
Jag såg också när Biskop Åke Bonnier invigde Britt G. Hallqvists plats. Britt G Hallqvist var prästfru i Alingsås 1946-1958 (Det sammanföll med den korta tid min pappa var kyrkoadjunkt där). Vid invigningen av platsen utanför kyrkan medverkade även Stockholms förra biskop Caroline Krook.
Britt G Hallqvist var författare och skrev sång och psalmtexter. Finns representerad med flera psalmer i Svenska Kyrkans nuvarande psalmbok. Även en grupp barn medverkade vid invigningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar