måndag 25 juli 2016

Sigrids hemlighet


Sigrids Hemlighet av Karin Wahlberg (2009) är andra delen av romanserien släkten. En historisk bokserie som ges ut av Historiska media. Som läsare får man följa en släkts äventyr och öden. Intrigerna utspelar sig nära maktens centrum från vikingatid fram till nutid. Det är olika författare som skriver de olika delarna. Det är alltså en slags stafettskrivning. Den första delen är Blandat blod av Katarina Mazetti (2008). Det har givits ut sju delar i serien och den åttonde är på gång, så jag är rätt långt efter. Eftersom jag tycker om läsblandning kommer jag att läsa nästa del när jag läst lite annat emellan.
Handlingen i Sigrids hemlighet utspelar sig 1026-1045 i trakterna runt Sigtuna.
Karin Wahlberg skriver i efterordet att det är i brytningen mellan vikingatid och medeltid. Sigrids far är storman och hennes föräldrar har tagit ställning för Vite Krist, vilket alla Svear inte gjort än. Det är alltså även en övergång från  Asatron till Kristendomen under denna period. Sigrids mor är en kvinna som är vida känd för sina vävda alster, och hon lär Sigrid att väva och det blir hon väldigt duktig på. Sigrid bär på en hemlighet, som jag inte vill avslöja här, och hennes liv blir till stor del ovanligt sorgligt.
Det som handlar om det textila tycker jag är intressant att läsa om, något mindre intressant är det som handlar om kungar och krig. Hela berättelsen om Sigrids liv fångade mig och ibland blev det en riktig bladvändare för jag ville veta hur det skulle gå för Sigrid.
Karin Wahlberg har fått med det historiska skeendet på ett relativt bra sätt i handlingen. I sitt efterord skriver hon att hon först tyckte det var en svår uppgift hon tackat ja till, då hon inte var så historieintresserad, men researchen för den här boken ändrade på det. För min del är det litteraturen som fått mig mer historieintresserad och det var när jag läste böckerna om Arn av Jan Guillou som jag började att se med andra ögon på vår historia. Serien släkten känns som en bra serie så här långt i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar