lördag 28 november 2015

Så minns jag Lennart Hellsing

Under veckan har barnboksförfattaren Lennart Hellsing gått ur tiden. Han blev hela 96 år och började sin författarbana samtidigt med Astrid Lindgren. Han debuterade som barnboksförfattare samma år som Pippi Långstrump kom ut. När jag läser om honom på Wikipedia slår det mig hur mycket han skrivit, och hur många priser han fått genom åren.
Mina egna barndomsminnen av Lennart Hellsings produktion handlar mest om sånger. I skolan på lågstadiet hade vi sångboken Våra visor, och i den var flertalet Lennart Hellsings verk.
Jag minns att jag tyckte mycket om Här dansar Herr Gurka och Petronella ifrån Plaskeby. Böckerna har jag mindre minne av, men jag läste en hel del av dem när jag jobbade inom  Förskolan. Jag har också ett minne av att jag någon gång på 80-90-talet var på stadsbiblioteket i Göteborg och hörde Lennart Hellsing berätta om sig och sina verk.
Helt klart en av de stora företrädarna för Svensk barnkultur har slutat för gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar