tisdag 10 november 2015

Kuriren


Kuriren (2012) av Thomas Svensén räknas som en Fantasybok, och ja nu har jag alltså läst en bok i den genren trots att jag aldrig brukar göra det. Får skylla på min bokcirkel som valde ut denna bok :-). Fantasyinslaget är en tidsresa som berättaren, Henrik en "mc-kille" från Stockholm  gör från nutid till 1700-talet där han blir en i Karl den XII armé, en karolin. Historia var inte mitt favoritämne när jag gick i skolan, men har på senare år blivit mer intresserad av det just genom att läsa romaner som utspelar sig i historisk tid. Jag tycker att författaren Thomas Svensén som är historielärare har lyckats bra med att berätta om en del av vår svenska historia med både allvar och en stor portion humor som det blir när en person från vår tid kliver rakt in i historien. Det blir exempelvis en del diskussioner om synen på  Guds vilja som man inte kan sätta sig över och överhetens makt och rätt att bestämma. Det finns en fristående fortsättning på denna bok - KaplanenKanske det blir att jag läser även den framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar