tisdag 22 oktober 2013

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv  av Jamie Ford (2009 )


Utdrag från bokens baksida:
"Seattle, 1986: Henry Lee ansluter sig till en folkmassa utanför Hotel Panama, som en gång var en portal till den japanska stadsdelen. Hotellet har varit stängt i årtionden, men den nya ägaren har gjort ett otroligt fynd
i hotellets källare - tillhörigheter från japanska familjer, som blivit kvarlämnade då familjerna samlades ihop och skickades till interneringsläger efter angreppet på Pearl Harbor 1941.
Åsynen av de efterlämnade föremålen tar Henry tillbaka till barndomen i 1940-talets Chinatown. 

Henrys föräldrar var strarkt nationalistiska och emot allt japanskt, men trots det blir Henry vän med den japanska flickan Keiko, och de två utvecklade en oskyldig kärlek till varandra innan  Keiko och hennes familj tvångsinternerades."


Jag måste säga att jag inte kände till att man tvångsinternerade  amerikanska medborgare av japanskt ursprung efter Pearl Habor. Ofta när det är berättelser från andra världskriget så handlar det om Europa och judeutrotningen.
Hotellet i hörnet av bitter och ljuv är skriven på det sättet att  man får följa huvudpersonen Henry växelvis, som vuxen och nybliven änkeman 1986, och växelvis som skolpojke under kriget 1942-1945. Det framgår tydligt vilket årtal kapitlet utspelar sig.
Det är inget fel i själva historien som berättas men den kanske hade kunnat berättas på ett djupare plan och det blir inte så gripande som jag tycker att handlingen och själva kärlekshistorien hade kunnat varit. 
Jag hade förväntat mig något mer av den här berättelsen och den grep alltså inte tag i mig som många andra romaner kan göra. Samtidigt är det en berättelse om en del i vår historia  som förtjänar att komma fram i ljuset och berättas, och själva berättelsen är trots allt lite "söt", just därför kan jag ändå rekommendera den.

Åtminstone i pocketupplagan jag läste var det alldeles för många stavfel och fel i ordföljd. Helt enkelt mycket dåligt korrekturläst. Sådant irriterar mig !


2 kommentarer:

  1. Korrekturfel kan vara så otroligt irriterande, kan verkligen förstöra en läsupplevelse om man har otur.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Malin. Jag hoppas inte detta kommer att bli vanligare, för orsaken måste ju vara att förlagen drar ner på korrekturläsning.

    SvaraRadera