måndag 6 maj 2024

Polcirkeln

Polcirkeln (2021) av Liza Marklund är första delen i 
en triologi där de tre delarna redan kommit ut 
Så här skriver förlaget om handlingen:
"Fem tonårsflickor i den lilla staden Stenträsk i Norrbotten träffas en gång i månaden för att diskutera litteratur. En av dem försvinner spårlöst sommaren 1980.
Fyrtio år senare hittas hon, mördad. Julen 2020 återförenas de fyra kvinnorna i bokcirkeln, som de kallade för Polcirkeln, för första gången efter kamratens försvinnande. Det står snart klart att något i flickornas relationer utlöste det våldsamma brottet. Frågan är vad, och vad som drev dem då och vilka konsekvenser det fick."
Polcirkeln är alltså namnet på den bokcirkeln som fem tonårsflickor i den påhittade staden Stenträsk samlas i en gång i månaden. Stenträsk tycker jag har många likheter med Kiruna, eller är det bara en slump? Som läsare får man följa en del av polcirkelns träffar och vilka böcker som diskuteras. 
Jag har läst både bättre och sämre spänningsromaner, men lite besviken kände jag mig då denna lovordats i många recensioner. Det är som alltid att jag har har svårt för är alla namn som jag blandar ihop. Började skriva upp en lista för att komma ihåg, något jag borde göra oftare eftersom jag har det problemet. Det var en sak som fick mig att "dra på munnen" när en av tjejerna i handlingen klädde sig så beskrivs de märken som då kanske räknades till tuffa. Det var Fruit of the Loom och UCLA, jag hade själv båda dessa tröjmärken då det begav sig. Jag har läst Dancing Queen av Denise Rudberg den var jag  nyfiken på just för att handlingen i den var på 70-talet. Visst det var en hel del igenkänning där men som sagt även i polcirkeln där en del av handlingen utspelas tidigt 80-tal. När det gäller mordgåtan så var den inte så svår att ana sig till, men det var ändå lite spännande att följa både vad som hände på 80-talet och i nutid 2020. Upplösningen kändes  lite för overklig, men jag får väl ta det som det är, en spänningsroman med en påhittad historia.


2 kommentarer:

  1. Marklund är bra, gillade denna, mycket igenkänning från 80-talet.

    SvaraRadera