lördag 19 mars 2022

Veckans kulturfråga bästa klassiker och svensk kanon

Veckans kulturfråga hos Enligt O v11 2022 blev två frågor denna vecka. 

Vilken klassiker som du läste som ung gjorde störst intryck?

Mitt svar är  Kulla Gulla av Marta Sandwall-Bergström och Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Kulla Gulla läste jag i 10-11 års åldern och Stadserien  när jag gick i högstadiet. 

Vilken författare och vilket verk tycker du är ett måste i en litterär kanon?

Här blir det vilka verk och inte vilket och vilka författare och inte vilken :). Ovanstående två böcker, det är ju serier, men den första i respektive serie tycker jag borde vara med, om man inte ska ha hela verk.
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg ser jag också som ett måste i en sån här kanon.
Utvandrarsviten av Wilhelm Moberg hör väl också hemma i en svensk kanon, och där blev det lite "dåligt samvete" för jag har bara sett filmerna (de äldre inte den nya)  och inte läst böckerna 
Måste jag välja ett verk så är det nog Doktor Glas.
Sen finns det en del andra författare som borde vara med exempelvis Kerstin Ekman, P-O Enqvist och Fritiof  Nilsson "Piraten".

4 kommentarer:

  1. Stadserien läste jag första gången på mellanstadiet och har sedan läst om den hur många gånger som helst. Däremot har jag inte vågat läsa den med någon klass, kanske för att jag vet att den är långsam och kräver en tålmodig läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst om serien en gång. Första delen två gånger eftersom den blev utvald till bokcirkelbok.

      Radera
  2. Doktor Glas får jag plocka fram, såg att den gick som pjäs i London.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att den går som pjäs där. Ett tag efter att jag läst den så lästejag Gregorius av Bengt Ohlsson, borde ju också läsa Mordets praktik av Kerstin Ekman.

      Radera