torsdag 8 juli 2021

Mysteriet med den försvunna guldskatten

 

Mysteriet med den försvunna guldskatten (2021) av deckarförfattaren Anna Ihrén är hennes första barnbok. Handlingen utspelar sig i Smögen en plats som ligger Anna varmt om hjärtat,  Hennes debutserie är Morden på Smögen. Anna har också skrivit Jubileumsserien där handlingen utspelas i Göteborg, i den serien har det kommit ut tre böcker om det kommer fler där vet jag inte, men jag tror det. Anna har även skrivit några böcker som endast kommit ut som ljudbok.

Jag tycker det är roligt att Anna vidgar sig och nu har påbörjat en barndeckarserie (9-12år) Vi får lära känna Stella och John som båda ska vara i Smögen på sommarlovet. De startar en Detektivbyrå tillsammans. Det börjar med att Stella får läsa ett brev om en försvunnen skatt som lär ha sjunkit med skeppet St Anna 1837. Stella och John börjar leta efter karta för att söka efter skatten. På självaste midsommarafton utspelas en mycket spännande händelse när John dyker för att leta efter skatten. Detektivbyrån får även andra uppdrag och på en del sätt hör det ihop. 

Anna har fått bra recensioner för denna bok och jag tycker att den var bra och lite kul att läsa även som vuxen. Anna kommer att skriva fler böcker om Stellas och Johns detektivbyrå och jag kommer absolut läsa dem. Anna säger i intervjuer att hon älskade deckare tidigt och slukade bland annat Enid Blytons böcker och helt klart är det en känsla att hon inspirerats av dem.



2 kommentarer: