lördag 31 juli 2021

Den store Gatsby

Den store Gatsby (1925 på originalspråk, 1928 på
svenska)av F Scott Fitzgerald är en klassiker som jag var nyfiken på.
Översättare till svenska i denna upplaga är Christian Ekvall.

Wikipedia: "Boken anses vara en av de stora amerikanska romanerna. Den placerades på andra plats när Modern Library publicerade sin lista över 1900-talets främsta romaner."

Det finns flera filmer baserade på boken Den senaste kom 2013 med Leonardo DiCaprio som Gatsby. Jag har inte sett någon av filmerna kanske kul att göra det nu efter att jag läst boken, ja då tänker jag väl mest på den senaste.

Den store Gatsby var ok att läsa, men lite rörig upplevde jag den med många namn. Romaner som utspelar sig i mellankrigstiden, det glada 20-talet, alltså omkring 100 år sen, är inte så vanliga, (eller har jag bara missat dem?) Hur som helst så kändes det intressant att läsa om denna tid då man festade runt ohejdat. Ja de unga och de som hade pengar i alla fall, men det är inte bara dem det handlar om här, det är en tid då alla hade framtidsdrömmar i alla fall i den "Nya världen" USA. 
Den store Gatsby har storslagna fester i sitt stora hus och i trädgården i Long Island. Nick Carravay flyttar in i grannhuset och börjar umgås med Tom och Daisy Buchanan men han kommer även i kontakt med sin mystiske och rika granne och han blir inbjuden att vara med på Gatsbys fester.
Fast allt är inte så glamoröst och det hela slutar med en tragedi.

Jag minns att boken diskuterats i Lundströms bokradio så när jag läst klart lyssnade jag på de avsnitten. De gick  att få fram efter sökning i sr-appen. Det är Majgull Axelsson och Mons Kallentoft som diskuterar boken under ledning av Marie Lundström. Det intressanta var att Majgull aldrig hade läst den tidigare. Mons hade däremot läst den redan som tonåring och sen läst om den flera gånger. Båda gillar historien i boken men var väl inte helt ense om allt. 

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera